PJD Cafe

Moderators: Reinier, Mique

Jolijn
Dierenarts

PJD Cafe

Postby Jolijn » Tue Mar 11, 2014 9:20 am

Op woensdag 2 april a.s. organiseert het Platform Jonge Dierenartsen
haar eerste PJD café. Deze avond zal in het teken staan van de
mogelijkheden voor loopbaanperspectieven voor de dierenarts (titel: 'Hoe
bepaal ik mijn toekomst?' spreker: dhr. T. Hepkema). Ook zal mevr. L.
Stark (SPD) vertellen, over wat je moeten weten als dierenarts over je
pensioen. Aansluitend is er tijd voor een borrel om zo bij te praten met
uw collega's uit de praktijk of coschappen. Aanmelding via:
fb.com/platform.jongedierenartsen

Sjoerd
Dierenarts

Postby Sjoerd » Tue Mar 11, 2014 11:16 am

Goed zeg! Dit onderwerp ligt me altijd na aan het hart.

Ik heb eens mogen spreken (dat was over werken buiten de praktijk) op een loopbaanavond op de fac. in Utrecht, georganiseerd door DIB. We bespraken toen ook even de mogelijkheid om een database / map te maken met dierenartsen die bereid zijn om studenten en jonge collega's van advies of informatie te voorzien over loopbanen. Ik zou graag in zo'n database staan, en ik denk heel veel collega's met allerlei verschillende carrière-ervaringen.

Succes!

Francisca
Dierenarts

Postby Francisca » Tue Mar 11, 2014 12:06 pm

Hoe "jong" moet je zijn? Ik ben inmiddels 10 jaar afgestudeerd....
Sjoerd, zo'n database is er dus nog niet? Ben ook wel benieuwd wat er buiten de praktijk te doen is.

Sjoerd
Dierenarts

Postby Sjoerd » Tue Mar 11, 2014 2:18 pm

Ik weet niet of zo'n database er al is, bij DIB/KNMvD of faculteit/DSK. Maar ik heb nooit meer wat gehoord. Het zou heel mooi zijn inderdaad. Dus wie connecties heeft met bovenstaande instellingen: misschien even porren?

Nou is het ook wel weer zo dat het iedereen vrij staat om op zoek te gaan naar dierenartsen die een baan hebben waar je meer over wil weten. En wat is er nou leuker dan een vakgenoot die meer wil weten over jouw werk? Dus als je benieuwd bent naar bepaalde banen zou ik zeggen: benader mensen die het doen.

PS ik ben 11 jaar afgestudeerd dus ik kan wachten op de dag dat het FVJD mij blokkeert :P

Francisca
Dierenarts

Postby Francisca » Tue Mar 11, 2014 9:01 pm

He Sjoerd, ik ben inderdaad al contacten aan het leggen met dierenartsen in het bedrijfsleven, maar misschien kunnen we hier met zn allen een lijstje maken?
-praktijk
-faculteit diergeneeskunde
-hogescholen: docent
-mbo's: docent
-NVWA: keuringen en?
-GD: volgens mij vooral Landbouwhuisdieren. Wat doen dierenartsen binnen de GD?
-ministerie van LNV: ik denk ook vooral Landbouwhuisdieren. Wat doen ze daar?
-KNMvD: werkzaamheden?
-Nederlands Kanker Instituur (toch?) als onderzoeker
-farmaceuten: vertegenwoordiger en product managers oid

Wie gaat verder?

Sjoerd
Dierenarts

Postby Sjoerd » Wed Mar 12, 2014 9:21 am

Wel NKI maar als proefdierpatholoog (muizen). PhD-tijd is achter de rug (de promotie zelf nog niet)

Het lijstje maken is niet zo moeilijk. Al moet het wel een beetje ordentelijk gebeuren. Het aanbieden aan de doelgroep vraagt enige toewijding van faculteit en/of KNMvD. Dat wij erop aandringen is eigenlijk de omgekeerde wereld, maar zegt wel iets over het enthousiasme bij carrière-alternatievelingen, dus da's dan weer mooi.

Als de behoefte er echt is hoor ik er vanzelf van denk ik (al jaren).

Vasilina
Dierenarts

Postby Vasilina » Wed Mar 12, 2014 11:37 am

Farmaceuten: QPPV (farmacovigilantie) en Research&Development :wink:

Verder ken ik iemand die bij de GD een soort half praktiserend/half onderzoekers werk doet.

Ik vind dat de vacatures buiten de praktijk erg moeilijk te vinden zijn. Volgens mij, komt maar een deel op de website van KNMvD of op VetJobs...

anne
Dierenarts

Postby anne » Wed Mar 12, 2014 3:12 pm

Farmaceuten: technical manager, regulatory affairs manager.
Naast de al genoemde vertegenwoordiger, productmanager, QPPV (farmacovigilantie) en Research&Development.
Sjonge jonge, wat een mogelijkheden! (En het is nog leuk ook! :lol: )

Klopt dat vacatures vaak moeilijk vindbaar zijn. Ik denk dat een hoop 'via via' gaat... Da's overigens een extra reden om contacten te leggen tussen dierenartsen die graag een baan buiten de praktijk zouden willen en zij die al buiten de praktijk werken.
(Ter info: ik heb een jaartje parttime lesgegeven aan studenten MBO dierverzorging en paraveterinair, naast een baan in de praktijk (totaal 7 jaar in de praktijk gewerkt). En nu werk ik als product&technical manager bij een farmaceutisch bedrijf)

Goed initiatief Sjoerd!

Mique
Site Admin

Postby Mique » Wed Mar 12, 2014 6:43 pm

Voor mijn website ben ik bezig met het opzetten van een serie waar dierenartsen die niet als practicus werken middels een foto-verslag laten zien hoe hun werkzaamheden eruit zien. Werktitel " De week van een <fuctie>".

Misschien ook een leuke en laagdrempelige manier om te informeren over de mogelijkheden buiten de praktijk en hoe leuk het is? :)

Mathijs
Dierenarts

Postby Mathijs » Wed Mar 12, 2014 9:27 pm

Er zijn ook bepaalde mensen die recruiten voor de farma-jobs. Kan ook nooit kwaad om daar bekend bij te zijn.

anne
Dierenarts

Postby anne » Thu Mar 13, 2014 11:01 am

@Mique: Moet je wel een spannende week uitkiezen: deze week werk ik bv veel thuis, allemaal foto's van mij in een joggingpak achter de computer, niet echt spannend zullen we maar zeggen... :lol: :lol: :lol:

Vasilina
Dierenarts

Postby Vasilina » Thu Mar 13, 2014 2:27 pm

anne wrote:Farmaceuten: technical manager, regulatory affairs manager.
Naast de al genoemde vertegenwoordiger, productmanager, QPPV (farmacovigilantie) en Research&Development.
Sjonge jonge, wat een mogelijkheden! (En het is nog leuk ook! :lol: )

Ook een mogelijkheid: een Clinical trial officer bij een farmaceut. Schiet mij zo naar binnen :)

Ik werk overigens als QPPV/ VMP manager bij een klein farmaceutisch familiebedrijf. Overgestapt na 5 jaar praktijk en tot nu toe geen spijt van.

@Mique Ik denk niet dat mijn werk heel spannend zou overkomen in een foto-serie :wink: Het is met name achter de computer zitten, wetenschappelijke literatuur doorspitten, soms pilot-trials begeleiden... Ook niet erg spannend.

@Anne Hoe vaak mag je thuiswerken? (even vissen naar de secundaire arbeidsvoorwaarden bij de andere bedrijven. Je weet het nooit :wink: )

@ Mathijs Ik snap dat er ergens head-hunters moeten zijn, maar waar zijn zij?? Ik heb wel eens gegoogled naar recruiteringsbureaus, toen ik weg wou bij mijn vorige baan, maar kon eigenlijk niet zo veel vinden...

anne
Dierenarts

Postby anne » Thu Mar 13, 2014 4:09 pm

Ik werk vrij vaak thuis, omdat het kantoor op een uur (excl files..) rijden zit. Is prettig, maar ook wel onhandig. Je mist toch een hoop van wat er 'in de wandelgangen' besproken wordt.
Wel leuk is dat naar kantoor gaan veel langer wat bijzonder blijft aanvoelen!
Ik zit ook regelmatig op de weg in Belgie en Nl, om bv bij praktijken langs te gaan voor lunchmeetings of om input te vragen voor bep producten of services.
Streven is minimaal 1 dag/week op kantoor en minimaal 1 dag per week op de weg.
Clinical trial officers hebben wij niet hoor, en research en development zit ook niet in be/ne.
Waar werk je Vasilina? En hoe ben jij aan je baan gekomen? Ik via de vacaturebank van de KNMvD (het kan wel dus)

Esther
Dierenarts

Postby Esther » Thu Mar 20, 2014 10:40 am

@Francisca: bij de NVWA is meer te doen dan alleen keuringen in het slachthuis. Levend vee keuringen, importkeuringen en zelf doe ik dierenwelzijninspecties (samen met inspecteurs en 9 andere dierenartsen, niet echt een baan waar veel dierenartsen in terecht komen dus).

Ik ben bezig met een plog voor de website van Mique, dus binnenkort valt er meer te lezen over mijn werkweek :) .

Leuk trouwens om te lezen waar andere dierenartsen werken.

Mique
Site Admin

Postby Mique » Mon Apr 21, 2014 1:18 pm

Mique wrote:Voor mijn website ben ik bezig met het opzetten van een serie waar dierenartsen die niet als practicus werken middels een foto-verslag laten zien hoe hun werkzaamheden eruit zien. Werktitel " De week van een <fuctie>".

Misschien ook een leuke en laagdrempelige manier om te informeren over de mogelijkheden buiten de praktijk en hoe leuk het is? :)

En de eerste aflevering is online! Met dank aan Esther natuurlijk :)

http://veterinaire-nascholing.nl/2014/0 ... nspecteur/

(Zag net de statistieken, staat nog geen halve dag online en al bijna 100 keer bekeken :shock: )

anne
Dierenarts

Postby anne » Mon Apr 21, 2014 1:25 pm

Leuk!

Return to “Actueel”